Az Európai EMDR Társaság tájékoztató anyaga[1]

Az ún. „vészhelyzetekben”, amikor valamilyen súlyos, kritikus esemény fenyeget bennünket, mind az egyének, mind a közösségek jelentős érzelmi megterhelésnek vannak kitéve. A traumatikus esemény áldozatainak mentális és érzelmi egyensúlya felborul, és állandó készenléti állapot alakul ki náluk, ami veszélyezteti a biztonság-érzésüket Mind a gyermekek, mind a felnőttek képesek arra, hogy szembenézzenek a nehéz helyzetekkel, amennyiben megfelelő támogatást kapnak ehhez.

Számos reakció adható a traumatikus eseményekre. Mindegyiknek lehet létjogosultsága. Nincs olyan, hogy az érzelmeknek, a bánat vagy aggodalom kifejezésének volna helyes vagy helytelen formája: ezek mind emberi megnyilvánulások. A veszély bekövetkeztekor a gyermekeknek szükségük van arra, hogy a felnőttekhez kapcsolódni tudjanak, és hogyha a gondozóik is ki vannak téve ugyanannak az eseménynek, akkor a gyermekek észlelik a felnőttek érzelmi reakcióit is, és reagálnak rájuk. Nekik pedig meg kell nyugtatniuk a gyermekeket. Nagyon fontos, hogy a felnőttek megtalálják a szükséges pszichológiai támogatást és segítséget annak érdekében, hogy megfelelően kezelhessék a saját stressz-reakcióikat és biztosítani tudják a gyermekeik érzelmi biztonságát. Kritikus élethelyzetben  a gyermekek máshogyan fejezik ki az érzéseiket, mint a felnőttek, és eltérések tapasztalhatók az érzelem-kifejezéseikben a gyermek életkorának és fejlettségi szintjének megfelelően is.

Érzelmi és viselkedési megnyilvánulások széles skáláját produkálhatják egy olyan kritikus esemény hatására, mint a koronavírus fenyegetése. Különböző érzelmekkel reagálhatnak, olyanokkal, mint szomorúság, bűntudat, düh, félelem, zavarodottság, szorongás, amelyek a kilátásba helyezett izoláció és a napi rutin felborulásának következményei is lehetnek. Megjelenhetnek szomatikus reakciók fizikai tünetekkel: fejfájás, hasfájás, stb. Nagy egyéni eltérések lehetnek abban, hogy milyen hosszan és milyen intenzitással mutatkoznak meg  ezek a reakciók. Az esemény feldolgozásának folyamata is egyéni: lehet, hogy egyes gyermekeknél csupán egy jelenik meg a felsoroltak közül, míg másoknál egyszerre több is megélhető egyidejűleg, akár egy napon át, vagy hosszabb időn át.

Az alábbiakban összefoglaltuk a legjellemzőbb reakciókat:

Ezek a reakciók normálisak, különösen abban a fázisban, amíg a mindennapi élet  új rutinjai még nem alakultak ki.

Hogyan segíthetjük a gyermekeket?

Ha azt tapasztalod, hogy a gyermek reakcióiban nem következik be pozitív változás, akkor érdemes a problémával gyakorlott szakemberhez fordulni.

[1]  EMDR Europe Association – www.emdr-europe.org